معرفی انواع شکستگی استخوان

وارد شدن ضربه به صورت اتفاقی و ناگهانی به استخوان می تواند منجر به شکستگی استخوان شود. بهبود این آسیب دیدگی بسته به نوع و محل شکستگی استخوان، سن فرد و نحوه مراقبت های درمانی، مدت زمانی طول می کشد. به انواع مختلفی از شکستگی استخوان در زیر اشاره می کنیم:

  • باز:

استخوان شکسته شده به بافت و حتی سطح پوست آسیب می رساند.

  • ساده:

استخوان شکسته شده به سطح پوست آسیب نمی رساند و معمولا شامل یک شکستگی می شود.

  • پایدار:

به شکستگی استخوان در یک محل از لگن می گویند.

  • ناپایدار:

در صورت شکستگی در بیش از یک محل از استخوان لگن شکستگی نا پایدار رخ داده است.

  • عرضی:

به طور مستقیم سراسر استخوان صدمه می بیند.

  • زخم:

شکستگی در یک زاویه از استخوان را می گویند.

  • مارپیچ:

شکستگی پیچ خورده ای که به ساختارهای دیگری مانند رگ های خونی نیز آسیب می رساند.

  • کمر:

در شکستگی استخوان کمر، استخوان شکستگی های متعدد دارد.

  • کودکان:

در کودکان خردسال استخوان معمولا از یک طرف خم می شود و از طرف دیگر می شکند.

استخوان شکسته باید دوباره سر جای خود تنظیم شود که این کار می تواند از طریق عمل جراحی یا با اعمال فشار انجام شود. جراحی بیشتر برای شکستگی های ناپایدار و پیچیده است. این تکنیک پیچیده شامل استفاده از پیچ و مهره و ایجاد چارچوب های فلزی برای تثبیت استخوان آسیب دیده می شود. اما تکنیک اعمال فشار در مواقعی از طریق بی حسی انجام می شود و به عنوان درمانی محافظه کارانه شناخته می شود. این تکنیک فقط برای شکستگی های پایدار و ساده کاربرد دارد. همانطور که استخوان در حال بهبود است، باید بی حرکت و در موقعیت صحیح نگه داشته شود.

غالباً پس از شکستگی، برای اطمینان از بهبودی مناسب، استخوان باید بی حرکت بماند که معمولاً با استفاده از ابزار های خاص انجام می شود. در مورد شکستگی های ساده ، پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که ابزار قابل جابجایی اعمال کند تا حرکت ملایم در اطراف محل آسیب ایجاد شود. اما برای شکستگی استخوان پیچیده، ممکن است پزشک شما را مجبور به استفاده از ابزاری کند که حذف نشود.

فیزیوتراپی شکستگی استخوان

فیزیوتراپی شکستگی استخوان باید بلافاصله پس از بی تحرک شدن شکستگی شروع شود. فیزیوتراپی در هنگام ترمیم شکستگی روی این موارد متمرکز خواهد شد:

  • ترویج بهبودی
  • تحریک تحمل وزن
  • حفظ قدرت عضلات ضعیف شده
  • حفظ دامنه حرکت مفاصل آسیب دیده و اطراف آن
  • کاهش درد و تورم

پس از بهبود شکستگی، فیزیوتراپی بعد از شکستگی به مدت ۳ الی ۱۲ ماه و یا تا زمانی که بیمار سطح عملکرد خود را بازیابی کند ادامه می یابد. اهداف فیزیوتراپی پس از شکستگی به شرح زیر است:

  • فیزیوتراپی پس از شکستگی استخوانپیشرفت فعالیت های تحمل وزن با فیزیوتراپی پس از شکستگی
  • بازگشت به عملکرد کامل با فیزیوتراپی بعد از شکستگی
  • بازگشت قدرت و دامنه حرکتی به عضلات و مفاصل
  • بهینه سازی دامنه حرکتی در مفصل آسیب دیده
  • تمرکز بر توانبخشی قسمتی خاص

اگر یک استخوان شکسته دارید و دوره بهبود پس از شکستگی استخوان را طی می کنید، می توانید درک کنید که این موضوع تا چه حد می تواند دردناک باشد. استخوان شکسته برای اطمینان از بهبودی مناسب و تثبیت کردن استخوان نیاز به مراقبت سریع پزشکی دارد. بنابراین حتما خدمات فیزیوتراپی شکستگی استخوان برای شما موثر است.

فیزیوتراپی شکستگی استخوان می تواند به شما کمک کند بعد از شکستگی مجدد محدوده طبیعی حرکت، قدرت و تحرک عملکردی را بدست آورید. به طور کلی فیزیوتراپی بعد از شکستگی می تواند باعث بازگشت سریع به عملکرد کامل صحیح استخوان شکسته و نتیجه بهتر بر توانبخشی عضو آسیب دیده شود.

یک پزشک و متخصص فیزیوتراپی می تواند به شما در نحوه راه رفتن با یک وسیله کمکی مانند عصا، نحوه استفاده از دستگاه برای بالا رفتن از پله ها و ورود به اتومبیل کمک کند. یادگیری این مهارت های جدید به صورت تمرین است و در حالی که فیزیوتراپیست در کنار شماست با استفاده از دستگاه تمرین می کنید.

فیزیوتراپی پس از شکستگی در کلینیک فیزیوتراپی

هنگامی که بیمار به اندازه کافی برای خروج از منزل، بهبود یافته است، پزشک ممکن است بیمار را به یک کلینیک فیزیوتراپی ارجاع دهد تا در ترمیم عملکرد طبیعی پس از شکستگی به بیمار کمک کند. در فیزیوتراپی شکستگی استخوان هنوز هم باید اقدامات احتیاطی در مورد تحمل وزن یا محدودیت ها رعایت شود. اولین ملاقات با فیزیوتراپی، معمولاً شامل ارزیابی خواهد بود. متخصص فیزیوتراپی، به اندازه گیری قسمت های بدن در اطراف محل شکستگی می پردازد. این اندازه گیری ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دامنه حرکت
  • استحکام و قدرت
  • میزان درد
  • انعطاف پذیری
  • تورم
  • راه رفتن برای شکستگی اندام تحتانی
  • عملکرد کلی و تحرک
فیزیوتراپی شکستگی استخوان

بعد از ارزیابی اولیه، متخصص فیزیوتراپی می تواند با شما همکاری کند تا یک روش درمانی را تدوین کند تا به شما در بهبودی کامل کمک کند. فیزیوتراپی بعد از شکستگی استخوان غالباً بر غلبه بر اثرات منفی عدم تحرک ناشی از محدودیتهایی مثل آتل، گچ و ابزار های خاص دیگر تمرکز دارد. بی حرکتی ممکن است باعث از بین رفتن حرکت، قدرت و عملکرد شود.

از برخی عوامل جسمی یا روش های درمانی برای کمک به درد و تورم استفاده شود. ممکن است تحریک الکتریکی برای بهبود عضلات نیز مورد استفاده قرار گیرد. دانستن این موضوع می تواند بسیار کمک کننده باشد که استفاده از روش های درمانی غیرفعال مانند تحریک الکتریکی یا سونوگرافی به این معنی نیست که بیمار نیازی به فعالیت ها و تمرینات ورزشی ندارد بلکه باید در فعالیت های فیزیکی خود نیز فعالیت های لازم را داشته باشد.

تکنیک های موثر در درمان شکستگی ها

اگر برای استخوان شکسته عمل جراحی انجام شده باشد، ممکن است دچار بافت اسکار جراحی شوید. ماساژ محل جراحی می تواند به کاهش چسبندگی زخم و بهبود تحرک در اطراف اسکار کمک کند. در صورت شکستگی استخوان در اندام تحتانی ، پزشک ممکن است میزان وزنی را که می توانید تحمل کنید را محدود کند. فیزیوتراپیست، می تواند به شما در درک محدودیت های تحمل وزن کمک کند و می تواند به شما یاد بدهد که در عین حفظ این محدودیت ها، چگونه حرکت کنید.

اگر بازو دچار شکستگی شده، بازو باید به کمک ابزار مناسب استخوان بازو نگه داری شود تا به بهبودی و تثبیت استخوان سر جای خودش کمک کند. ورزش های تمرینی فیزیوتراپی هم شامل ورزش هایی می شود که به حفظ قدرت بازو کمک کند. محدودیت های بالا بردن اشیا بعد از شکستگی بازو یا شانه وجود دارد.

اگر پا و یا مچ پا را بشکند، ممکن است پزشک محدودیت های مخصوص تحمل وزن بدهد. فیزیوتراپی می تواند در حفظ این محدودیت ها کمک کند تا بیمار مطمئن شود که فشار زیادی روی استخوان در حال ترمیم وارد نمی شود. فیزیوتراپی می تواند به بهبود راه رفتن و در تصمیم گیری در مورد راه رفتن با واکر، عصا، چهار عصا یا عصا استاندارد کمک کند.

اگر استخوانی در نزدیکی آرنج دچار شکستگی شده است، تمرینات حرکتی باید برای آرنج ، مچ دست و شانه در نظر گرفته شود. به همین ترتیب، شکستگی استخوان ساق پا باید شامل تمریناتی برای زانو ، مچ پا و باسن باشد.

فیزیوتراپی که شامل تمرینات ورزشی است، می تواند این اعتماد را ایجاد کند که استخوان بیمار می تواند بارها و فشارهایی را که ممکن است در طول عملکرد عادی روزمره با آن روبرو شود را تحمل کند. حتی ممکن است فیزیوتراپی پس از شکستگی به اصلاح الگوی زندگی و رفتار های صحیح بیمار نیز کمک کند.

مدت زمان درمان فیزیوتراپی پس از شکستگی

شکستگی ها متفاوت است و هر کس با نوع درمان خاصی بهبود می یابد. یک ویزیت فیزیوتراپی در جلسه اول ۶۰ دقیقه به طول می انجامد و درمان های بعدی معمولاً ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است. شکستگی های پیچیده تر ممکن است نیاز به مشاوره طولانی تری داشته باشند.

به طور کل ، شکستگی استخوان باید حداکثر ۱۲ هفته بهبود یابد. زمانبندی توانبخشی و فیزیوتراپی شکستگی استخوان به نوع شکستگی، سن و سایر عوامل بستگی دارد. بسته به شدت آسیب، صدمه وارده  ممکن است موقت یا دائمی باشد.

توانبخشی

متأسفانه، فشار وارده به اندام بدن که منجر به شکستن استخوان ها می شود، به تعداد زیادی از بافت ها و ساختارهای نرم بدن آسیب می رساند. علاوه بر این، بیمار به علت شکستگی و بی حرکتی در گچ، دچار سفتی مفصل و ضعف عضلات قابل توجهی می شود. از این رو توانبخشی و فیزیوتراپی بعد از شکستگی اهمیت زیادی پیدا می کند.

3 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی کامنت ها